Luominen/Evoluutio Osa 4 kuolema

17.08.2013

Ihmisen ja eläinten kuolema on synninpalkka

Miksi ihmiset ja eläimet ovat syntyneet ja miksi ne kuolevat. Raamattu antaa meille Luojamme vastaukset näihin kysymyksiin. Kuolema on seurausta ihmisen synnistä – sillä maailma kirottiin ja kuolema tuli maailmaan ihmisen synnin vuoksi. Se miksi maailmassa on pahuutta, kärsimystä ja kuolemaa on siis ihmisen syytä. Se on MEIDÄN syy! Ne jotka sanovat että kuolema oli maailmassa eläinkunnassa jo ennen ihmisen syntiinlankeamusta tekevät Jumalan syylliseksi pahuuteen, kärsimykseen ja kuolemaan maailmassa. He syyttävät Jumalaa siitä mikä on oikeasti MEIDÄN ihmisten syy. Oppi kuolemasta maailmassa ennen syntiä on Jumalanpilkkaa ja syyttelemistä ihmisen pahuuden seurauksista.

Evoluutioprosessin on ajateltu olevan kuolemaa, kamppailua, julmuutta, raakuutta ja säälimättömyyttä. Se on hirvittävää taistelua eloonjäämisestä sekä heikkojen ja epämuodostuneiden eliminointia. Evoluutio on kuolemaa verenvuodatusta ja kamppailua josta seuraisi ihmisen kehittyminen. Kuolemaa miljoonien vuosien ajan. Etenevää kehitystä kaiken tuon raakuuden kautta joka johtaa ihmiseen.

Raamattu sen sijaan opettaa Roomalaiskirjeessä (5:12) ihmisen toiminta johti syntiin joka johti kuolemaan. Raamattu kertoo ettei ilman verenvuodatusta voi olla syntien anteeksiantamista (Hebr. 9:22). Jumala asetti kuoleman ja verenvuodatuksen jotta ihmiset voitaisiin lunastaa. Jos kuolema ja verenvuodatus olivat olemassa jo ennen Aadamin syntiä koko Herran Jeesuksen sovituksen perusta on tuhottu. Niiden jotka uskovat evoluutioon ja kuolemaan ennen syntiinlankeamusta kannattaa miettiä tätä että heidän uskonsa näihin asioihin tuhoaa koko ristinsanoman merkityksen.

Ne jotka sanovat että Raamattu opettaa näistä asioista vain hengellisellä tasolla ovat sokeita todellisuudelle ja laittavat lihassa koettavan kuoleman Jumalan syyksi.

Jos haluamme ymmärtää jonkin asian merkityksen meidän täytyy ymmärtää sen alkuperä – sen perusta. Seuraavaksi käsittelen näitä perustuksia.

 

1.Moos. 1:24 Ja Jumala sanoi: "Tuottakoon maa elävät olennot, kunkin lajinsa mukaan, karjaeläimet ja matelijat ja metsäeläimet, kunkin lajinsa mukaan." Ja tapahtui niin: 
1:25 Jumala teki metsäeläimet, kunkin lajinsa mukaan, ja karjaeläimet, kunkin lajinsa mukaan, ja kaikki maan matelijat, kunkin lajinsa mukaan. Ja Jumala näki, että se oli hyvä. 
1:26 Ja Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme; ja vallitkoot he meren kalat ja taivaan linnut ja karjaeläimet ja koko maan ja kaikki matelijat, jotka maassa matelevat." 
1:27 Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi heidät. 
1:28 Ja Jumala siunasi heidät, ja Jumala sanoi heille: "Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja täyttäkää maa ja tehkää se itsellenne alamaiseksi; ja vallitkaa meren kalat ja taivaan linnut ja kaikki maan päällä liikkuvat eläimet." 
1:29 Ja Jumala sanoi: "Katso, minä annan teille kaikkinaiset siementä tekevät ruohot, joita kasvaa kaikkialla maan päällä, ja kaikki puut, joissa on siementä tekevä hedelmä; olkoot ne teille ravinnoksi. 
1:30 Ja kaikille metsäeläimille ja kaikille taivaan linnuille ja kaikille, jotka maassa matelevat ja joissa on elävä henki, minä annan kaikkinaiset viheriät ruohot ravinnoksi." Ja tapahtui niin. 
1:31 Ja Jumala katsoi kaikkea, mitä hän tehnyt oli, ja katso, se oli sangen hyvää. Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu, kuudes päivä. 

2:1 Ja niin taivas ja maa päätettiin, ja kaikki heidän joukkonsa.
2:2. Ja Jumala oli päättänyt seitsemänteen päivään (asti) työnsä, kuin hän tehnyt oli, ja lepäsi seitsemäntenä päivänä kaikista teoistansa, kuin hän tehnyt oli.
2:3. Ja Jumala siunasi seitsemännen päivän ja pyhitti sen; että hän lepäsi hänessä kaikista teoistansa, jotka Jumala loi ja (täydellisesti) teki.

Jumala loi eläimet ja ihmiset. Jumala loi kaiken sangen hyväksi ja teki ne täydellisesti. Eli Jumalan luoma maailma ja kaikki mitä siinä oli, oli hyvää ja täydellistä (virheetöntä). Tämä tarkoittaa sitä ettei mitään pahaa ollut maailmassa. Maailmassa ei ollut tuskaa ja kuolemaa vaan kaikki oli hyvää ja virheetöntä. Eläimillä ja ihmisillä oli täydelliset ja virheettömät geeniperimät ja kaikki oli kuolematonta koska kuolemaa eikä mitään muutakaan pahaa ollut maailmassa. Eläimet ja ihminen söivät hedelmiä ja kasviksia (ruohoja) sillä kuolemaa ei ollut maailmassa.

 

Miksi sitten näemme nyt pahaa ja kuolemaa maailmassa?

Miksi kuolemaa ja kärsimystä on maailmassa?

Mikä on sen syy?

1.Moos.2:16 Ja Herra Jumala käski ihmistä sanoen: "Syö vapaasti kaikista muista paratiisin puista, 
2:17 mutta hyvän- ja pahantiedon puusta älä syö, sillä sinä päivänä, jona sinä siitä syöt, pitää sinun kuolemalla kuoleman.

1.Moos:3:1 Mutta käärme oli kavalin kaikista kedon eläimistä, jotka Herra Jumala oli tehnyt; ja se sanoi vaimolle: "Onko Jumala todellakin sanonut: 'Älkää syökö kaikista paratiisin puista'?" 
3:2 Niin vaimo vastasi käärmeelle: "Me saamme syödä muiden puiden hedelmiä paratiisissa, 
3:3 mutta sen puun hedelmästä, joka on keskellä paratiisia, on Jumala sanonut: 'Älkää syökö siitä älkääkä koskeko siihen, ettette kuolisi.'" 
3:4 Niin käärme sanoi vaimolle: "Ette suinkaan kuole; 
3:5 vaan Jumala tietää, että sinä päivänä, jona te siitä syötte, aukenevat teidän silmänne, ja te tulette niinkuin Jumala tietämään hyvän ja pahan." 
3:6 Ja vaimo näki, että siitä puusta oli hyvä syödä ja että se oli ihana katsella ja suloinen puu antamaan ymmärrystä; ja hän otti sen hedelmästä ja söi ja antoi myös miehellensä, joka oli hänen kanssansa, ja hänkin söi. 
3:7 Silloin aukenivat heidän molempain silmät, ja he huomasivat olevansa alasti; ja he sitoivat yhteen viikunapuun lehtiä ja tekivät itselleen vyöverhot. 
3:8 Ja he kuulivat, kuinka Herra Jumala käyskenteli paratiisissa illan viileydessä. Ja mies vaimoineen lymysi Herran Jumalan kasvojen edestä paratiisin puiden sekaan. 
3:9 Mutta Herra Jumala huusi miestä ja sanoi hänelle: "Missä olet?" 
3:10 Hän vastasi: "Minä kuulin sinun askeleesi paratiisissa ja pelkäsin, sillä minä olen alasti, ja sentähden minä lymysin." 
3:11 Ja hän sanoi: "Kuka sinulle ilmoitti, että olet alasti? Etkö syönyt siitä puusta, josta minä kielsin sinua syömästä?" 
3:12 Mies vastasi: "Vaimo, jonka annoit olemaan minun kanssani, antoi minulle siitä puusta, ja minä söin." 
3:13 Niin Herra Jumala sanoi vaimolle: "Mitäs olet tehnyt?" Vaimo vastasi: "Käärme petti minut, ja minä söin." 
3:14 Ja Herra Jumala sanoi käärmeelle: "Koska tämän teit, kirottu ole sinä kaikkien karjaeläinten ja kaikkien metsän eläinten joukossa. Vatsallasi sinun pitää käymän ja tomua syömän koko elinaikasi. 
3:15 Ja minä panen vainon sinun ja vaimon välille ja sinun siemenesi ja hänen siemenensä välille; se on polkeva rikki sinun pääsi, ja sinä olet pistävä sitä kantapäähän." 
3:16 Ja vaimolle hän sanoi: "Minä teen suuriksi sinun raskautesi vaivat, kivulla sinun pitää synnyttämän lapsia; mutta mieheesi on sinun halusi oleva, ja hän on sinua vallitseva." 
3:17 Ja Aadamille hän sanoi: "Koska kuulit vaimoasi ja söit puusta, josta minä kielsin sinua sanoen: 'Älä syö siitä', niin kirottu olkoon maa sinun tähtesi. Vaivaa nähden sinun pitää elättämän itseäsi siitä koko elinaikasi; 
3:18 orjantappuroita ja ohdakkeita se on kasvava sinulle, ja kedon ruohoja sinun on syötävä. 
3:19 Otsasi hiessä sinun pitää syömän leipäsi, kunnes tulet maaksi jälleen, sillä siitä sinä olet otettu. Sillä maasta sinä olet, ja maaksi pitää sinun jälleen tuleman."

Jumala kielsi Aadamia syömästi hyvän ja pahan tiedon puusta koska Jumala halusi asettaa luomalleen ihmiselle rajat jotta ihminen voisi osoittaa rakkauttansa Luojaansa kohtaan kuuliaisuuden ja tottelevaisuuden kautta. Jumala sanoi että ihminen tulee kuolemalla kuolemaan jos syö hyvän ja pahan tiedon puusta. Ihminen halusi kuitenkin kapinoida Luojaansa vastaan saatanan houkutuksesta ja Aadam ja Eeva rikkoivat Luojansa käskyä.

Ihmisen fyysinen ruumis on maata eli tomusta tehty "savimaja". Jumala kirosi maan ihmisen synnin tähden. Jumala kirosi siis tomun ja saven jne.. ihmisen synnin vuoksi. Näin Jumala kirosi myös ihmisen fyysisen ruumiin joka on maata. 

Ihmisen kapinan takia Jumala kirosi maailman ja kuolema tuli maailmaan. Kuolemalla kuolema tarkoittaa sitä että ihmisestä tuli kuolevainen (maaksi jälleen tuleva) sekä kadotukseen joutuva (tuli järvi). Kuolemalla kuolema tarkoittaa siis kumpaakin kuolemaa niin lihallista kuin hengellistä ja se ihmisestä tuli sillä hetkellä kuin hän söi hyvän ja pahan tiedon puusta. Ihmisestä tuli sillä hetkellä lihallisesti kuoleva ja hengellisesti kuoleva. Sitä ennen ihminen oli ollut lihallisesti kuolematon sekä iankaikkisesti Jumalan paratiisissa eläväksi tehty. Maa alkoi kiroamisen jälkeen tuottamaan orjantappuroita ja ohdakkeita ja otsa hiessä pitää ihmisen elantonsa hankkiman. Kaikki muuttui siis alun hyvästä ja paratiisista eli täydellisestä - kirouksen myötä tuskaksi ja vaivaksi joka rappeutumisen (ikääntymisen) kautta johtaa kuolemaan (maaksi jälleen)

 

Kuolemalla kuolema

 

1.Moos.2:16 Ja Herra Jumala käski ihmistä sanoen: "Syö vapaasti kaikista muista paratiisin puista, 
2:17 mutta hyvän- ja pahantiedon puusta älä syö, sillä sinä päivänä, jona sinä siitä syöt, pitää sinun kuolemalla kuoleman.

Sillä on syy ja merkitys että Raamattu sanoo pitää sinun kuolemalla kuoleman. Raamattu painottaa kahta eri kuolemaa. Septuaginta kääntää ensimmäisen kuolema sanan "thanatos" (death) jonka ensisijaiseksi merkitykseksi Raamatun sanakirja antaa "ruumiin kuoleman". Toisen kuolema sanan septuaginta kääntää "apothnesko" (die) jonka ensisijainen merkitys on kuolla. Kummallakin näillä sanoilla on myös merkityksenä kärsimys helvetissä (tuli järvi). Alkuteksti sanoo siis sinun pitää kuolemalla kuolla (death - die). Katsotaanpa nyt mitä tämä tarkoittaa Raamatun kokonaisopetuksen valossa.

Luuk.16:19 Oli rikas mies, joka pukeutui purppuraan ja hienoihin pellavavaatteisiin ja eli joka päivä ilossa loisteliaasti. 
16:20 Mutta eräs köyhä, nimeltä Lasarus, makasi hänen ovensa edessä täynnä paiseita 
16:21 ja halusi ravita itseään niillä muruilla, jotka putosivat rikkaan pöydältä. Ja koiratkin tulivat ja nuolivat hänen paiseitansa. 
16:22 Niin tapahtui, että köyhä kuoli, ja enkelit veivät hänet Aabrahamin helmaan. Ja rikaskin kuoli, ja hänet haudattiin. 
16:23 Ja kun hän nosti silmänsä tuonelassa, vaivoissa ollessaan, näki hän kaukana Aabrahamin ja Lasaruksen hänen helmassaan.
 
16:24 Ja hän huusi sanoen: 'Isä Aabraham, armahda minua ja lähetä Lasarus kastamaan sormensa pää veteen ja jäähdyttämään minun kieltäni, sillä minulla on kova tuska tässä liekissä!' 
16:25 Mutta Aabraham sanoi: 'Poikani, muista, että sinä eläessäsi sait hyväsi, ja Lasarus samoin sai pahaa; mutta nyt hän täällä saa lohdutusta, sinä taas kärsit tuskaa.
16:26 Ja kaiken tämän lisäksi on meidän välillemme ja teidän vahvistettu suuri juopa, että ne, jotka tahtovat mennä täältä teidän luoksenne, eivät voisi, eivätkä ne, jotka siellä ovat, pääsisi yli meidän luoksemme.' 

Tässä Jeesus kertoo tosiasian siitä miten ihmiselle käy kuollessa. Tämä ei ole vertaus sillä Jeesus ei selitä tätä vaan tämä on tosiasia miten ihmiselle käy kuolessa. Kun ihminen kuolee ruumiillisesti tässä ajassa menee ihmisen sielu tuonelaan. Tuonelassa on kaksi puolta hyvä eli paratiisin puoli jossa saadaan lohdutusta sekä huono puoli jossa kärsitään tuskaa liekissä. Raamattu puhuu kahdesta kuolemasta ja ensimmäinen kuolema on ruumiin kuolema joka vie ihmisen sielun tuonelaan.

Apt.2:31 niin hän edeltä nähden puhui Kristuksen ylösnousemuksesta, sanoen, ettei Kristus ollut jäävä hyljätyksi tuonelaan eikä hänen ruumiinsa näkevä katoavaisuutta.

1.Pie.3:18 Sillä myös Kristus kärsi kerran kuoleman syntien tähden, vanhurskas vääräin puolesta, johdattaaksensa meidät Jumalan tykö; hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä, 
3:19 jossa hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille, 
3:20 jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta.
 

Ruumiin katoavaisuus (kuolema) johtaa sielun tuonelaan. Ruumiin kuolema on yhtäkuin tuonela (ensimmäinen kuolema). Kun Jeesus oli kuolleena kolme päivää ja kolme yötä niin Hän meni tuonelaan ja oli siellä paratiisin puolella ristinryövärin kanssa sekä saarnasi sieltä juovan toiselle puolelle niille jotka eivät olleet kuuliaisia Nooan päivinä. Huomaa Luuk.16 luvusta että tuonelassa oli puhe yhteys lohdutuksen puolelta tuskan puolelle ja siksi Jeesus kykeni kuolessaan olemaan paratiisissa ristinryövärin kanssa (lohdutuksen puoli) sekä saarnaamaan tottelemattomille (tuskan puolelle.)

Kol 1:18 Ja hän (Jeesus) on ruumiin, se on: seurakunnan, pää; hän, joka on alku, esikoinen kuolleista nousseitten joukossa, että hän olisi kaikessa ensimmäinen.

Jeesus on esikoinen kuolleista nousseitten joukossa. Tämä tarkoittaa sitä että Jeesus on ensimmäinen joka on ruumiillisesti kuollut ja joutunut sitä kautta tuonelaan ja on noussut ylös tuonelasta takaisin ruumiilliseen iankaikkiseen elämään uudessa ylösnousemusruumiissa. Jeesus itse herätti myös ruumiillisesti kuolleita nostamalla heidät takaisin ruumiilliseen elämään tuonelasta mutta kaikki nämä ihmiset joutuivat maistamaan kuolemaa vielä uudelleen ruumiillisesti. Jeesus oli ensimmäinen joka nousi tuonelasta iankaikkiseen elämään uudessa ylösnousemusruumiissa. Kun Jeesus oli noussut ylös kuolleista ei Hän enään voinut kuolla.

Joh.5:28 Älkää ihmetelkö tätä, sillä hetki tulee, jolloin kaikki, jotka haudoissa ovat, kuulevat hänen äänensä 
5:29 ja tulevat esiin, ne, jotka ovat hyvää tehneet, elämän ylösnousemukseen, mutta ne, jotka ovat pahaa tehneet, tuomion ylösnousemukseen.


Kaikki jotka haudoissa ovat (ruumis makaa haudassa sielu on tuonelassa) saavat kuulla Herran äänen. Hyvää tehneet heräävät elämän ylösnousemukseen (Jeesuksen ruumiin kaltaisissa ylösnousemusruumiissa joissa ei enään voida kuolla) ja pahaa tehneet heräävät tuomion ylösnousemukseen.

Ilm.20:4 Ja minä näin valtaistuimia, ja he istuivat niille, ja heille annettiin tuomiovalta; ja minä näin niiden sielut, jotka olivat teloitetut Jeesuksen todistuksen ja Jumalan sanan tähden, ja niiden, jotka eivät olleet kumartaneet petoa eikä sen kuvaa eivätkä ottaneet sen merkkiä otsaansa eikä käteensä; ja he virkosivat eloon ja hallitsivat Kristuksen kanssa tuhannen vuotta. 
20:5 Muut kuolleet eivät vironneet eloon, ennenkuin ne tuhat vuotta olivat loppuun kuluneet. Tämä on ensimmäinen ylösnousemus.
20:6 Autuas ja pyhä on se, jolla on osa ensimmäisessä ylösnousemuksessa; heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa, vaan he tulevat olemaan Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat hänen kanssaan ne tuhannen vuotta. 


Ensimmäinen ylösnousemus eli elämän ylösnousemus uusissa ylösnousemusruumiissa on vain Jeesuksen omille jotka tehdään ruumiillisesti iankaikkisesti eläviksi. He nousevat tuonelasta (ensimmäinen kuolema) elämän ylösnousemukseen heihin ei toisella kuolemalla (tuli järvi) ole enään valtaa.

Ilm.20:7 Ja kun ne tuhat vuotta ovat loppuun kuluneet, päästetään saatana vankeudestaan, 
20:8 ja hän lähtee villitsemään maan neljällä kulmalla olevia kansoja, Googia ja Maagogia, kootakseen heidät sotaan, ja niiden luku on kuin meren hiekka. 
20:9 Ja he nousevat yli maan avaruuden ja piirittävät pyhien leirin ja sen rakastetun kaupungin. Mutta tuli lankeaa taivaasta ja kuluttaa heidät. 
20:10 Ja perkele, heidän villitsijänsä, heitetään tuli- ja tulikivijärveen, jossa myös peto ja väärä profeetta ovat, ja heitä vaivataan yöt päivät, aina ja iankaikkisesti. 
20:11 Ja minä näin suuren, valkean valtaistuimen ja sillä istuvaisen, jonka kasvoja maa ja taivas pakenivat, eikä niille sijaa löytynyt. 
20:12 Ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin; ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja; ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan. 
20:13 Ja meri antoi ne kuolleet, jotka siinä olivat, ja Kuolema ja Tuonela antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat, ja heidät tuomittiin, kukin tekojensa mukaan. 
20:14 Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi. 
20:15 Ja joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitettiin tuliseen järveen.


Toinen ylösnousemus tuonelasta (vaivan puolelta) tapahtuu tuhannen rauhan vuoden jälkeen jolloin tapahtuu tuomion ylösnousemus jolloin kaikki kuolleet jotka ovat tuonelassa nousevat tuomiolle kuulemaan tuomion. Tämän jälkeen kuolema ja tuonela heitetään tuli järveen ja tämä "tuli järvi" on toinen kuolema johonka siis ensimmäinen kuolema (tuonela) heitetään. 

Tämän vuoksi tämän hetken jälkeen kukaan ei voi enään kokea ensimmäistä kuolemaa eli ruumiin kuolemista ja sielun joutumista tuonelaan vaan tästä hetkestä kaikki ovat iankaikkisissa paikoissaan. Joko uudessa Jerusalemissa tai tuli järvessä. Tuli järvi on toinen kuolema koska se on iankaikkinen paikka jossa pahaa tehneet ovat. Näin on selvää että ensimmäinen kuolema kuvaa ruumiin kuolemista ja sielun joutumista tuonelaan.

Eli ensimmäinen kuolema on ruumiin kuolema joka vie ruumiin hautaan ja sielun tuonelaan. Ensimmäisestä kuolemasta on olemassa kaksi eri ylösnousemusta. Elämän ylösnousemus ja tuomion ylösnousemus. Kristuksen omat ovat osallisia elämän ylösnousemuksesta ja ne jotka ovat Kristusta vastaan ovat osallisia tuomion ylösnousemuksesta. Elämän ylösnousemuksesta osalliset eivät koe toista kuolemaa vaan he elävät iankaikkisesti Jumalan tykönä. Tuomion ylösnousemuksesta osalliset kokevat toisen kuoleman ja viettävät siksi iankaikkisuuden tuli järvessä. On siis olemassa kaksi kuolemaa sekä kaksi ylösnousemusta. 

Kun Aadam teki syntiä tuli hän osalliseksi kuolemasta kuolemasta eli hän tuli ruumiillisesti kuolevaiseksi ja näin osalliseksi tuonelasta (ensimmäinen kuolema) sekä hän tuli syntinsä kautta osalliseksi tuli järvestä (iankaikkinen kadotus/toinen kuolema) ellei hänen synneistään makseta Jumalan mieluista uhria.

Näin Raamatun kokonaisopetuksen valossa huomaamme että kuolemalla kuoleman sanoilla on tärkeä merkitys ja ne ilmaisevat sen että Aadam tuli osalliseksi ensimmäisestä kuolemasta joka johtaa "ruumiin hautaan ja sielun tuonelaan" sillä hetkellä kun teki syntiä. Näin voimme myös ymmärtää että ennen syntiä Aadam ei ollut osallinen kuolemasta ja oli siksi kuolematon (osaton ruumiin kuolemasta/tuonelasta sekä iankaikkisesta kadotuksesta/tuli järvestä.)

 

Synnin palkka hengellinen vai ruumiillinen kuolema

Room. 6:19 Minä puhun ihmisten tavalla teidän lihanne heikkouden tähden. Sillä niinkuin te ennen annoitte jäsenenne saastaisuuden ja laittomuuden palvelijoiksi laittomuuteen, niin antakaa nyt jäsenenne vanhurskauden palvelijoiksi pyhitykseen. 
6:20 Sillä kun olitte synnin palvelijoita, niin te olitte vapaat vanhurskaudesta. 
6:21 Minkä hedelmän te siitä silloin saitte? Sen, jota te nyt häpeätte. Sillä sen loppu on kuolema. 
6:22 Mutta nyt, kun olette synnistä vapautetut ja Jumalan palvelijoiksi tulleet, on teidän hedelmänne pyhitys, ja sen loppu on iankaikkinen elämä. 
6:23 Sillä synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.

Room.5:12 Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet.

1.Kor. 15:26 Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema. 

Raamattu ilmoittaa siis että kuolema on synnin palkka. Synti ja kuolema tulivat maailmaan ihmisen kapinasta Luojaansa kohtaan. Kuolema on vihollinen. Jumalan alussa hyväksi ja täydellisesti tehdyssä maailmassa ei ollut vihollisia eli kuolemaa. Ihmisen synnin vuoksi Jumala kirosi maan jonka oli tehnyt hyväksi. Tämä tarkoittaa sitä että Jumalan kuvan kapinan vuoksi maa kirottiin ja vihollinen kuolema tuli maailmaan. Jotkut sanovat että kuolema tarkoittaisi tässä yhteydessä vain hengellistä kuolemaa.

Se on kuitenkin vastoin Raamatun selvää kokonaisilmoitusta siitä millaiseksi Jumala alussa maailman loi (hyvä) ja mitä maailman kiroamisen jälkeen tapahtui (maaksi jälleen).

Room.8:10 Mutta jos Kristus on teissä, niin ruumis tosin on kuollut synnin tähden, mutta henki on elämä vanhurskauden tähden. 
8:11 Jos nyt hänen Henkensä, hänen, joka herätti Jeesuksen kuolleista, asuu teissä, niin hän, joka herätti kuolleista Kristuksen Jeesuksen, on eläväksitekevä myös teidän kuolevaiset ruumiinne Henkensä kautta, joka teissä asuu. 


Tämä kohta todistaa täysin sen että ruumiillinen kuolema on tullut ihmisen synnin kautta. Vaikka Kristus on meissä niin ruumiimme on kuollut synnin tähden mutta henki elää vanhurskauden (uskon) tähden. Jakeessa 11 Paavali tarkentaa että Jumala on tekevä eläviksi myös meidän kuolevaiset ruumiimme Henkensä kautta. Kuoleva ei ole vielä kuollut eikä kuolevaista voi tehdä eläväksi ennen kuin se on kuollut. Jae 10 ruumis tosin on kuollut synnin tähden tarkoittaa sitä että ruumiimme ovat kuolevaisia (osallisia kuolemasta) synnin tähden. Tämä on samassa linjassa Raamatun kokonaisilmoituksen kanssa. Jumala kuitenkin tekee kuolevaiset ja kuolleet ruumiimme eläviksi Henkensä kautta kun Herra Jeesus palaa ja muuttaa katoavaisen ruumiimme katoamattomaan ja kuolemattomaan ylösnousemusruumiiseen.

Jos Paavali puhuisi tuossa kohdassa vanhasta ihmisestä eli synnin ruumiista niin jakeessa 11 hän sanoisi että Jumala tekee synnin ruumiimme (vanhan ihmisen) eläväksi Henkensä kautta. Jumala siis tekisi eläväksi sen jonka juurikin evankeliumin mukaan tulee kuolla ja pysyä kuolleena eli vanhan ihmisen synnin ruumis. Joten on selvää että kohta opettaa että fyysinen ruumiimme on synnin kautta kuolevainen mutta elämme Hengessä ja saamme vielä uuden kuolemattoman ruumiin kun Jeesus muuttaa/tekee eläväksi kuolevaiset ruumiimme kuolemattomiksi ylösnousemusruumiiksi.

Jeesuksen ristin todistus

Lisäksi Jeesuksen ristinkuolema todistaa sen ettei synnin palkka kuolema tarkoita vain hengellistä vaan myös ruumiillista kuolemaa. Jeesuksen täytyi kokea ruumiillinen kuolema koska se on synnin palkka ja Jeesus kuoli ristillä kaikkien maailman ihmisten syntien edestä. Kristus viimeinen Aadam joutui kokemaan siis fyysisen kuoleman sillä synnin palkka kuolema ei ollut vain hengellinen vaan myös fyysinen.

Room.5:12 Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet.

Hebr. 2:14 Koska siis lapsilla on veri ja liha, tuli hänkin niistä yhtäläisellä tavalla osalliseksi, että hän kuoleman kautta kukistaisi sen, jolla oli kuolema vallassaan, se on perkeleen.

1.Kor. 15:20 Mutta nytpä Kristus on noussut kuolleista, esikoisena kuoloon nukkuneista. 
15:21 Sillä koska kuolema on tullut ihmisen kautta, niin on myöskin kuolleitten ylösnousemus tullut ihmisen kautta. 
15:22 Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa, 
15:23 mutta jokainen vuorollaan: esikoisena Kristus, sitten Kristuksen omat hänen tulemuksessaan


Mistä kuolemasta Jeesus tuli osalliseksi ja mistä kuolemasta Hän on noussut ylös? Ruumiillisesta vai hengellisestä? Tämä kysymys määrittää täysin sen mikä kuolema Aadamin synnin kautta on tullut maailmaan josta kaikki tulevat osallisiksi. Tämä ratkaisee sen mikä oli Aadamin synnin kautta tullut kuolema sillä Jeesus tuli osalliseksi siitä kuolemasta joka tulee Aadamin kautta kaikille. 

Raamattu sanoo että yhden ihmisen synnin kautta tuli kuolema maailmaan ja niin kuolema on tullut kaikkien osaksi. Jeesus tuli myös maailmaan lihaan ja vereen ja otti päällensä kaikkien ihmisten synnit jotta kuolema tulisi myös Hänen osaksi. Ja kuolema tuli Jeesuksen osaksi ja Hän kuoli ruumiillisesti ristillä. Mutta kolmen päivän ja yön päästä Jeesus nousi ylös kuolleista. 

Jeesus ei noussut mistään henkisestä kuolemasta ylös vaan fyysisestä sillä Hän oli ruumiillisesti kuollut ja haudattu. Hän nousi ruumiillisesti kuolleista ja poistui uudessa ylösnousemusruumiissaan haudasta. Eli niinkuin kaikki kuolee Aadamissa (ruumiillinen kuolema) josta myös Jeesus tuli osalliseksi niin myös kaikki (Jeesuksen omat) tehdään eläviksi Jeesuksessa Jeesuksen tavoin.

Näin on täysin selvää että Aadamin synnin kautta maailmaan tullut kuolema jossa kaikki kuolevat tarkoittaa ruumiillista sekä hengellistä kuolemaa eli kuolemalla kuolemaa.

Luomakunnan kiroaminen

 

Room.8:19 Sillä luomakunnan harras ikävöitseminen odottaa Jumalan lasten ilmestymistä. 
8:20 Sillä luomakunta on alistettu katoavaisuuden alle - ei omasta tahdostaan, vaan alistajan - kuitenkin toivon varaan, 
8:21 koska itse luomakuntakin on tuleva vapautetuksi turmeluksen orjuudesta Jumalan lasten kirkkauden vapauteen. 
8:22 Sillä me tiedämme, että koko luomakunta yhdessä huokaa ja on synnytystuskissa hamaan tähän asti; 
8:23 eikä ainoastaan se, vaan myös me, joilla on Hengen esikoislahja, mekin huokaamme sisimmässämme, odottaen lapseksi-ottamista, meidän ruumiimme lunastusta. 

Luomakunta kirottiin ihmisen synnin vuoksi ja kuolema (katoavaisuus= maaksi jälleen) tuli maailmaan.

1.Moos.9:1. Ja Jumala siunasi Noan ja hänen poikansa, ja sanoi heille: olkaat hedelmälliset, lisääntykäät ja täyttäkäät maata.
2. Ja teidän pelkonne ja hämmästyksenne olkoon kaikissa eläimissä maan päällä, ja kaikissa linnuissa taivaan alla; ja kaikissa, jotka maalla matelevat, ja kaikissa kaloissa meressä: ne ovat teidän käsiinne annetut.
3. Kaikki, jotka liikkuvat ja elävät, olkoon teille ruaksi: niinkuin viheriäisen ruohon, olen minä kaikki teille antanut.


Ennen ihmisen syntiinlankeamusta eläimet ja ihminen söivät hedelmiä ja ruohoja. Jumala antoi lihan ihmiselle ravinnoksi vasta syntiinlankeamuksen jälkeen kun kuolema oli jo synnin kautta tullut maailmaan. Ennen syntiinlankeamusta niin ihminen kuin eläimetkin söivät siis vain kaikkinaista ruohoa (kasviksia). Tämä vahvistaa sen ettei koko luomakunnassa ollut kuolemaa ennen syntiinlankeamusta sillä Jumala antoi ihmiselle luvan tappaa eläimiä vasta syntiinlankeamuksen (maan kiroaminen ja kuoleman tuleminen maailmaan) jälkeen. Raamattu on johdonmukainen historiallisissa tapahtumissa.

Jesaja.65:17. Sillä katso, minä luon uuden taivaan ja uuden maan*, ja entisiä ei pidä muistettaman, eikä mieleen johdatettaman.
18. Vaan iloitkaat ja riemuitkaat ijankaikkisesti niissä
, kuin minä luon; sillä katso, minä luon Jerusalemin iloksi ja hänen kansansa riemuksi.
19. Ja minä tahdon iloita Jerusalemista ja riemuita minun kansastani; ja ei hänessä enään pidä kuultaman itkun ääntä eikä valituksen ääntä.
20. Ei siellä pidä enään lapsia oleman, jotka ei päiviinsä ulotu, eikä vanhoja, jotka ei vuosiansa täytä; sillä sadan vuotiset lapset pitää kuoleman, ja sadan ajastaikaiset syntiset pitää kirotut oleman.
21. He rakentavat huoneita, ja niissä asuvat: he istuttavat viinapuita, ja niiden hedelmistä syövät.
22. Ei heidän pidä muiden asua rakentaman, eikä istuttaman muiden syödä; sillä minun kansani päivät pitää oleman niinkuin puun* päivät, ja heidän käsialansa pitää vanheneman minun valittuini tykönä.
23. Ei heidän pidä hukkaan työtä tekemän*, eikä turmeluksessa synnyttämän; sillä he ovat Herran siunattuin siemen, ja heidän jälkeentulevaisensa heidän kanssansa.
24. Ja tapahtuu, että ennenkuin he huutavat, tahdon minä vastata; koska he vielä puhuvat, tahdon minä kuulla.
25. Susi ja lammas pitää ynnä laitumella käymän, jalopeura ja härkä yhdessä korsia syömän, ja kärmeet pitää maata syömän. Ei heidän pidä vahinkoa tekemän, eikä turmeleman koko minun pyhällä vuorellani, sanoo Herra.

Ilm.21:1 Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole. 
21:2 Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu. 
21:3 Ja minä kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan: "Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa; 
21:4 ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt." 

Ilm.22:3 Eikä mitään kirousta ole enää oleva. Ja Jumalan ja Karitsan valtaistuin on siellä oleva, ja hänen palvelijansa palvelevat häntä.

Raamattu ilmoittaa näissä kohdissa uudesta tulevasta maailmasta jossa ei kuolemaa ja kirousta ole. Siellä ei ole kyyneleitä, kipua, parkua tai murhetta sillä siellä ei tehdä enään mitään pahaa tai vahinkoa. Siellä eletään kuolemattomuudessa sillä siellä iloitaan ja riemuitaan iankaikkisesti ja Raamatun mukaan uudessa maassa on myös eläimiä susia ja lampaita leijonia jne.. Uudessa maailmassa luomakunta on vapautettu turmeluksen orjuudesta Jumalan lasten vapauteen. Jeesus tuli maailmaan ennallistamaan kaiken eli tekemään kaiken jälleen hyväksi ja paratiisiksi niille jotka tahtovat olla kuuliaisia Herran äänelle.

Jotkut sanovat että Jesaja 65:20 sanoo että uudessa maassa on vielä kuolemaa ja kirousta. Näin ei kuitenkaan ole niinkuin ilmestyskirja selvästi ilmoittaa. Jae 20 ei voi siis tarkoittaa että uudessa maassa olisi kuolemaa ja kirousta. Kohta sanookin että sata vuotiaat lapset kuolevat ja sadan ajastaikaiset syntiset pitää kirotut oleman. Eli kohta puhuu mielestäni symbolisesti sillä eihän sata vuotias ole lapsi ja kirous on aina synnin seuraus. 

Itse ymmärrän jakeen niin ettei näitä ole siellä eli sata vuotiaita lapsia ja syntisiä jotka kirotaan ja siksi Raamattu käyttää symbolista kuvakieltä kohdassa. Kuvakieltä joka ilmoittaa mahdottomuuden - koska niitä siellä ei ole. Jesaja 65:18 sanoo että uudessa maassa iloitaan iankaikkisesti ja siellä ei kuulla itkua ja valitusta. Tämä vahvistaa sen ettei uudessa maassa ole kuolemaa ja kirousta.

Koska Raamattu on totuus eikä siinä ole ristiriitoja niin siksi jae 20 ei voi tarkoittaa että siellä olisi kuolemaa ja kirousta vaan kohta kertoo symbolisesti mitä siellä ei ole.

Raamattu on kokonaansa totuus ja se tarkoittaa sitä että kaikki mitä Raamattu ilmoittaa on totta. Alkuteksti on siis kokonaansa totuus jossa ei virheitä ole ja siksi kaikkien jotain aihealuetta käsittelevien kohtien tulee olla samassa linjassa keskenään. Jos jokin kohta ei ole linjassa vaan ristiriidassa niin se ei tarkoita että Raamatussa olisi ristiriitoja vaan se tarkoittaa sitä ettemme ole ymmärtäneet kohtaa oikein.

Kun kaikki kohdat ovat samassa linjassa keskenään olemme ymmärtäneet asian Raamatun kokonaisopetuksen valossa oikein. Raamatun kokonaisopetuksen valossa on helppo nähdä ettei kuolemaa ollut maailmassa ennen maailman kiroamista eikä sitä tule olemaan uudessa maailmassa ollenkaan. Raamatun valossa on myös helppo nähdä että kuolema on synnin palkka ja kirouksen seuraus. Kuolema ei ole ihmiselle ja eläimille alkujaan tarkoitettu tila.

 

Oliko Jeesus kirottu?

 

Fil.2:5 Olkoon teillä se mieli, joka myös Kristuksella Jeesuksella oli, 
2:6 joka ei, vaikka hänellä olikin Jumalan muoto, katsonut saaliiksensa olla Jumalan kaltainen, 
2:7 vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen;
2:8 hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, hamaan ristin kuolemaan asti. 


Hebr. 2:14 Koska siis lapsilla on veri ja liha, tuli hänkin niistä yhtäläisellä tavalla osalliseksi, että hän kuoleman kautta kukistaisi sen, jolla oli kuolema vallassaan, se on perkeleen.

Jeesus on Jumala joka tuli lihaan. Jeesus ei itsessään ollut kirottu mutta Hän tyhjensi itsensä ja tuli kirottuun lihaan ihmiseksi jotta voisi kärsiä lihassa ihmisten synnin palkan. Jeesuksen tuli kärsiä lihassa synnin aiheuttaman kirouksen seuraus kuolema jotta Hän omalla kuolemallaan (ruumiillinen sekä käynti tuonelassa) ja ylösnousemisellaan kuolleista voittaisi kuoleman. 

Aadamin synnin tähden Jumala kirosi maan ja siksi ihmisen maasta koostuva liha on Aadamin synnin tähden kirottu. Siksi esimerkiksi syyttömät ja viattomat vauvat voivat kuolla heidän kirotuissa ruumiissaan mutta Jumala ei rankaise syyttömiä iankaikkisella kadotuksella (toinen kuolema).

 

Kokevatko vauvat toisen kuoleman?

 

2.Sam.12:21 Mutta hänen palvelijansa sanoivat hänelle: "Miksi teet näin? Lapsen eläessä sinä paastosit ja itkit, mutta lapsen kuoltua sinä nouset ja syöt." 
12:22 Hän vastasi: "Kun lapsi vielä eli, paastosin minä ja itkin, sillä minä ajattelin: Kenties Herra on minulle armollinen, niin että lapsi jää eloon. 
12:23 Mutta kun hän nyt on kuollut, niin mitä minä enää paastoaisin? Enhän minä enää voi palauttaa häntä. Minä menen hänen tykönsä, mutta hän ei enää palaja minun tyköni." 


Daavid oli Jumalalle mieluinen mies ja hän oli perivä Jumalan valtakunnan. Kun Daavidin viaton lapsi kuoli ruumiillisesti niin lapsi ei tullut osalliseksi toisesta kuolemasta vaan hän meni Aabrahamin helmaan paratiisiin saamaan lohdutusta ja odottamaan elämän ylösnousemusta Jeesuksen paluuta. Daavid oli myös menevä lapsen tykö kuollessaan ja tämä vahvistaa sen ettei Jumala rankaise viattomia iankaikkisella kadotuksella mutta viattomatkin ovat osallisia Aadamin synnin kautta tulleesta kuolemasta jossa kaikki kuolevat eli ruumiillisesta (maallisesta) kuolemasta.

Kun ihminen tuli ymmärtämään hyvän ja pahan ja rikkoi Jumalaa vastaan niin Jumala kirosi ihmisen kuolemalla kuolemalla. Silloin Jumala kirosi maan (ruumiin) ihmisen synnin tähden ja ihminen tuli osalliseksi kadotuksesta jos hänen synneistään ei makseta Jumalan tahdon mukaista uhria. Maan kiroaminen on voimassa niin kauan kuin Jeesus palaa takaisin ja siksi kaikki ihmiset ovat osallisia Aadamin synnistä ja kuolevat ruumiillisesta (maallisesti) myös syyttömät syntiin. Kuitenkaan Jumala ei kosta toisella kuolemalla niille jotka ovat syyttömät syntiin. Niille jotka eivät ole tulleet vielä ymmärtämään hyvää ja pahaa. Näin esimerkiksi vauvat voivat kuolla kirotuissa maallisissa ruumiissa mutta eivät joudu maistamaan toista kuolemaa vaan he ovat osallisia iankaikkisesta elämästä paratiisissa, kiitos Herralle!

Elämän Herra joka on rakkaus ei ole elämän tuhoaja vaan pelastaja. Jumala ei tarkoittanut kuolemaa ihmiselle ja eläimille luonnolliseksi asiaksi vaan kuolema on synnin tuoman kirouksen seuraus johon saatana Jumalan kuvan houkutteli. saatana joka on murhaaja toivoo kuolemaa ja siksi saatana houkuttelu ihmisen syntiin jonka kautta kuolema tuli maailmaan. Kuolema on saatanan tahto ei Jumalan mutta synnin palkka on kuolema. 

Jo Jumalan tuntemisen tulisi kertoa ihmiselle se ettei rakastava Isämme luonut kuolemaa luonnolliseksi olotilaksi vaan kuolema on synnin seurausta. Rakastava Isämme kuitenkin tulee rakkaan Poikansa kautta tekemään kaikki saatanan teot tyhjiksi ja Jeesus on jo voittanut kuoleman ja kun Hän palaa tuomitsee Hän saatanan ja poistaa kuoleman.

 

Onko kasveilla henkeä?

 

Jotkut sanovat että ennen syntiinlankeamusta oli kuolema maailmassa koska kasvit kuolivat kun niitä syötiin. 

Ilm.21:1 Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole. 
21:2 Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu. 
21:3 Ja minä kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan: "Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa; 
21:4 ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt." 

Jes.65:25. Susi ja lammas pitää ynnä laitumella käymän, jalopeura ja härkä yhdessä korsia syömän, ja kärmeet pitää maata syömän. Ei heidän pidä vahinkoa tekemän, eikä turmeleman koko minun pyhällä vuorellani, sanoo Herra.

Raamattu ilmoittaa ettei uudessa maassa (uusi Jerusalem) ole enään kuolemaa. Siellä eivät eläimetkään enään tee toisilleensa pahaa, eli tapa toisiaan koska kuolemaa ei enään ole. Siksi eläimet leijonat ja sudet syövät myös korsia. Eläimistä tulee siis uudestaan kasvissyöjiä kun Jumala poistaa kuoleman ja kirouksen. Tämä vahvistaa myös sen että ennen maailman kiroamista eläimet söivät vain kasviksia juuri niin kuin Raamattu ilmoittaakin. 

1.Moos.1:29 Ja Jumala sanoi: "Katso, minä annan teille kaikkinaiset siementä tekevät ruohot, joita kasvaa kaikkialla maan päällä, ja kaikki puut, joissa on siementä tekevä hedelmä; olkoot ne teille ravinnoksi. 
1:30 Ja kaikille metsäeläimille ja kaikille taivaan linnuille ja kaikille, jotka maassa matelevat ja joissa on elävä henki, minä annan kaikkinaiset viheriät ruohot ravinnoksi." Ja tapahtui niin.


Näin siksi että kuolemaa ei ollut alussa sillä kuolema on kirouksen seuraus. 

Jumala siis määrittää sen mikä on kuolemaa ja kasvien jne.. syöminen ei ole niiden kuolemaa koska ne on tehty ravinnoksi. Ennen syntiinlankeamista kuolema ei siis ollut läsnä. Eikä se ole läsnä uudessa maassakaan jossa syödään kasviksia.

Jumala antoi kasvikset ja hedelmät ruuaksi kaikille niille joilla on elävä henki (ihminen ja kaikki eläimet). Jumalan todistuksen mukaan kasveilla ja hedelmillä ei siis ole elävää henkeä sillä ne ovat ravinnoksi tehty. Kasvien ja hedelmien syöminen ei siis Raamatun mukaan ole tappamista sillä kasvia ja hedelmiä syödessä ei riistetä elävää henkeä.

Ja koska uudessa maassa syödään kuitenkin kasviksia niin Jumalan määritelmän mukaan kasvit eivät kuole sillä ne on tehty alunperinkin eläinten ja ihmisten ruuaksi. Kasveilla ei ole henkeä niinkuin ihmisellä ja eläimillä. Raamattu siis kertoo meille ettei kasvien syöminen ole niiden tappamista koska kasvit ovat ihmisten ja eläinten ravinnoksi tehty ja siksi kasveissa ei ole henkeä. 

Loppuyhteenveto

 

1.Moos.3:17. Ja Adamille sanoi hän: ettäs kuulit emäntäs ääntä, ja söit puusta, josta minä kielsin sinua, sanoen: ei sinun pidä siitä syömän: kirottu olkoon maa sinun tähtes; surulla pitää sinun elättämän itses hänestä kaiken elinaikas.

Jumala kirosi maan Aadamin tähden. Tämä kirous alisti luomakunnan (maan) katoavaisuuden (kuolevaisuuden) eli turmeluksen orjuuden alle (Room.8:19-23). Ihmisen synnin kautta tuli siis kuolema maailmaan. Nämä kohdat ovat hyvin johdonmukaisesti linjassa keskenään.

Ilm.21:4 ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt."

Ilm.22:3 Eikä mitään kirousta ole enää oleva. Ja Jumalan ja Karitsan valtaistuin on siellä oleva, ja hänen palvelijansa palvelevat häntä.


Uudessa maassa jonka Jumala luo ei ole enään kuolemaa sillä uusi maa ei ole kirottu. Jumala kirosi nykyisen maan syntiinlankeamuksen jälkeen jonka jälkeen Paavali sanoo kuoleman tulleen maailmaan. Raamattu opettaa todella johdonmukaisesti asiasta. Eli syntiinlankeamuksen jälkeen Jumala kirosi maan Aadamin synnin tähden. Paavali sanoo että ihmisen synnin tähden kuolema tuli maailmaan. 1.Moos luku 3 ja Room luku 5 ovat siis täysin samassa linjassa. Ilmestyskirja vahvistaa tämän linjan kertomalla että uudessa maassa jota ei ole kirottu ei ole kuolemaa ja siellä eletään kuolemattomuudessa. Koko Raamatun ilmoitus täysin selvästi ilmoittaa ettei maailmassa ollut kuolemaa ennen syntiinlankeamusta ja maan kiroamista.

Jos uskoo että kuolema oli maailmassa jo ennen syntiä on harhautunut siitä ilmoituksesta jonka Raamattu ilmoittaa kuoleman syyksi sekä silloin syyllistyy syyttämään Jumalaa siitä että kuolemaa on maailmassa vaikka Raamattu ilmoittaa että kuolema on ihmisen (Jumalan kuvan) kapinan seuraus.

Room.6:23 Sillä synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.

1.Kor.15:56 Mutta kuoleman ota on synti, ja synnin voima on laki.

Kuoleman pistin on synti, sillä synnin palkka on kuolema. Synti toi kirouksen ja kuolevaisuuden maailmaan. Synti on syy kuolemalla. Rakastava Jumala ei ole sellainen joka rankaisisi luomiaan elämiä kuolemalla ilman syytä. Kuolema on synnin palkka ja kirouksen seuraus. Jumala ei tarkoittanut maailmaa turmeluksen orjuuteen mutta Jumalan kuvan tottelemattomuus ajoi maailman siihen. Suuressa armossaan ja rakkaudessaan Jumala kuitenkin pelastaa jokaisen joka tästä turmeluksen orjuudesta haluaa pelastua ja ottaa Jumalan rakkauden Herran Jeesuksen vastaan.

Nykyinen maailma elää turmeluksen orjuudessa eli katoavaisuudessa ja siksi nykyisen maailman toiminta esimerkeillä ei voi perustella katoamattomuutta ja kuolemattomuutta. Eli ei nykyisen kirotun maan toiminta mekanismeilla voi perustella maan toiminta mekanismia ennen maan kiroamista. Raamatun ilmoituksen mukaan kuolema tuli maailmaan vasta kun Jumala kirosi maailman syntiinlankeamuksen jälkeen. Sitä ennen maailma oli luotu katoamattomuuteen (kuolemattomuuteen) jossa ei kuolemaa ja kirousta ollut. Maailma muuttui syntiinlankeamuksen jälkeen tapahtuneessa maan kiroamisessa silmänräpäyksessä katoamattomuudesta katoavaisuuteen, jolloin voimaan astui katoavaisuuden luonnonlait. 

Jumalle tämä silmänräpäyksessä tapahtuva muutos ei ole homma eikä mikään sillä Hän tekee tämän muutoksen vielä uudestaan mutta toiseen suuntaan. Eli Jumala tulee vielä tulevaisuudessa muuttamaan silmänräpäyksessä katoavaisuuden katoamattomuuteen jolloin astuu voimaan katoamattomuuden iankaikkisen elämän luonnonlait. Kiitos Herralle.

1.Kor.15:52 yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme. 
15:53 Sillä tämän katoavaisen pitää pukeutuman katoamattomuuteen, ja tämän kuolevaisen pitää pukeutuman kuolemattomuuteen. 
15:54 Mutta kun tämä katoavainen pukeutuu katoamattomuuteen ja tämä kuolevainen pukeutuu kuolemattomuuteen, silloin toteutuu se sana, joka on kirjoitettu: "Kuolema on nielty ja voitto saatu." 
15:55 "Kuolema, missä on sinun voittosi? Kuolema, missä on sinun otasi?" 
15:56 Mutta kuoleman ota on synti, ja synnin voima on laki. 
15:57 Mutta kiitos olkoon Jumalan, joka antaa meille voiton meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta!

Saulus-Lähetys / T.T

Tässä Ken Hamin hieno opetusvideo:

04.11.2014Saulus-Lähetys etsii asianhoitajaa
01.11.2014Tiede on todiste Luoja Jumalasta!
30.10.2014Maidon sietokyky syntyi 'geenivirheestä'
28.10.2014Saulus-Lähetyksen logo
21.10.2014Raamattu ja evankeliumin julistaminen osa 3
20.10.20141.Mooseksen kirjassa on perusta
29.09.2014Viron avustustyö - Video
28.09.2014Evoluutioteoria on todistusaineistosta tehty looginen virhepäätelmä
22.09.2014Raamattu ja evankeliumin julistaminen osa 2
17.09.2014Raamattu ja evankeliumin julistaminen osa 1
08.09.2014Luonnontieteiden synty
06.09.2014Evoluutioaate ilman todisteita
23.08.2014Vapaa tahto
20.08.2014Abortti on murha
18.08.2014Mutta tietäen ei he tahdo tietää - että taivaat ja samoin maa, vedestä ja veden kautta rakennettu, olivat ikivanhastaan olemassa Jumalan sanan voimasta
06.08.2014Muuttukaa mielenne uudistuksen kautta osa 3
01.08.2014Muuttukaa mielenne uudistuksen kautta osa 2
25.07.2014Tähtien valo puoltaa 6000 vuotta vanhaa maailmaa
23.07.2014Muuttukaa mielenne uudistuksen kautta osa 1
30.06.2014Rakkauden kaksoiskäskystä osa 4
24.06.2014Tiede tuhansia vuosia Jumalan sanaa perässä
22.06.2014Rakkauden kaksoiskäskystä osa 3
12.06.2014Rakkauden kaksoiskäskystä osa 2
11.06.2014Jeesus todistaa - Minä ja Isä olemme yksi Herra Jumala
10.06.2014Evoluutio auto-ostoksilla
09.06.2014Rakkauden kaksoiskäskystä osa 1
03.06.2014Jumalan tahdon mukaisesta uskosta osa 5
02.06.2014Kristologia
30.05.2014Timantit todistavat maailma on vain tuhansia vuosia
24.05.2014Jumalan tahdon mukaisesta uskosta osa 4
23.05.2014Jumalan tahdon mukaisesta uskosta osa 3
22.05.2014Ihminen rappeutuu - ei kehity
20.05.2014Jumalan tahdon mukaisesta uskosta osa 2
18.05.2014Jumalan tahdon mukaisesta uskosta osa 1
12.05.2014Israel ja Palestiina kysymys
10.05.2014Tiedon tieteelliset lait todistavat sielusta
08.05.2014Tee hyvää älä tee pahaa osa 3
08.05.2014Onko naturalismi hyvä selitys elämälle
06.05.2014Tee hyvää älä tee pahaa osa 2
05.05.2014Tee hyvää älä tee pahaa osa 1
04.05.2014Tieteellinen maailmankuva puntarissa
03.05.2014Maailmankuvat perustuvat uskomusjärjestelmiin
02.05.2014Luonnonvalinta ja mutaatiot eivät mahdollista evoluutioteorian hypoteettista evoluutiota
01.05.2014Evoluutioteoria kumoutuisi Darwinin mukaan
29.04.2014Metatieto todistaa Luojasta
28.04.2014Ajatuksia Jumalan armosta ja rakkaudesta
22.04.2014Usko-Evoluutio-Tiede-Ateismi osa3: Pekka Reinikainen, Katsottavissa!
14.04.2014Usko-Evoluutio-Tiede-Ateismi Osa2: Matti Leisola, Katsottavissa
11.04.2014Kokeellinen tiede tukee Raamatun ilmoitusta elämästä
11.04.2014Jumalan voima
10.04.2014Kehuessaan viisaita olevansa he ovat tyhmiksi tulleet
10.04.2014Noah Movie - Suomeksi tekstitetty
08.04.2014Tieto tulee kaikkitietävältä Jumalalta
08.04.2014Alkuräjähdys on mahdoton
07.04.2014Rukouksesta osa 6
04.04.2014Elämän edellytys
04.04.2014Kristillisyysfobia
03.04.2014Rukouksesta osa 5
03.04.2014Vedenpaisumus ja Kiinan kieli
03.04.2014Vedenpaisumus ja vesivarat
26.03.2014Turvaa aina Herraan Jeesukseen
14.03.2014Hyvää lukemista
14.03.2014Rukouksesta osa 4
12.03.2014Rukouksesta osa 3
10.03.2014Rukouksesta osa 2
06.03.2014Rukouksesta osa 1
02.03.2014Jeesuksen mukaan ihminen luotiin maailman alussa
28.02.2014Aabrahamin jälkeläiset
26.02.2014Radiohiiliajoitus tukee Raamatullista maailman ikää
25.02.2014Elämänkatsomustieto ja uskomukset
18.02.2014Epikurolaisuus elää ja voi hyvin tiedemaailmassa
13.02.2014Kaappaus tieteessä
11.02.2014Maailmankatsomuksen vaikutus tasa-arvoiseen avioliittolakiin
09.02.2014Evoluution akilleen kantapää videotraileri
08.02.2014Oletko hyvä ihminen?
03.02.2014Jumala on heikoissa väkevä
13.01.2014Sinulla on mahdollisuus voittaa
01.01.2014Luominen/Evoluutio Osa 11 Sokeat luolakalat
22.12.2013Viron avustukset perille
19.12.2013Tuhlaajapoika
29.11.2013Luominen/Evoluutio Osa 10 Lajien monimuotoisuus
26.11.2013Arkeologia ja Raamatun sanan todistus
14.11.2013Luominen/Evoluutio Osa 9 Darwininsirkut
12.11.2013Luominen/Evoluutio Osa 8 Pystyvätkö mutaatiot luomaan uutta tietoa?
10.11.2013Luominen/Evoluutio Osa 7 Rappeutuminen
09.11.2013Poliisi selvittää Pirkko Jalovaaran rahan keräyksen
08.11.2013Luominen/Evoluutio Osa 6 Sopeutuminen
06.11.2013Rakastatko sinä Jumalaa?
28.10.2013Uskon ja uskonnon eroavaisuudet
17.10.2013Rikkinäisyydestä uskon kasvuun
08.10.2013Yksinäinen uskova ja uskovien yhteys
24.09.2013Video: Alkuperäinen Raamatun kristinusko
23.09.2013Rakenna itsesi pyhän uskon perustukselle
14.09.2013Oikea-aikainen Raamatun sanan opetus
28.08.2013Luominen/Evoluutio Osa 5 Maailman ikä
17.08.2013Luominen/Evoluutio Osa 4 kuolema
08.08.2013Luominen/Evoluutio Osa 3 Luomisevankeliointi
05.08.2013Enemmän tulee totella Jumalaa kuin ihmistä
24.07.2013Pelastus Herrassa Jeesuksessa on Jumalan lahja
16.07.2013Maanpuolustus ei perustu Raamatulliseen lähimmäisen rakastamiseen

Näytä lisää »