Kristuksen mielenlaatu ja ylöstempaus

Share |
06.11.2016

lataus2.jpg

Merellä käy kova myrsky ja ihmisiä on paljon vedenvarassa. He taistelevat hengestään, sillä heidän laivansa on uponnut myrskyssä. Paikalle saapuu loistoristeilijä, josta lähetetään useita pelastusveneitä myrskyn keskelle hukkuvia ihmisiä pelastamaan. Yhtäkkiä loistoristeilijältä kuuluu suuren pasuunan ääni ja kapteeni komentaa pelastusveneissä olevat pelastajat loistoristeilijään, sillä laivalla on alkamassa häät, joihinka myös kaikkien pelastusveneiden pelastajien tulee osallistua. Kaikki laivassa olevat ihmiset iloitsevat ja juhlivat suurella ilolla ja samalla suuri määrä ihmisiä huutaa tuskissaan apua myrskyävän meren aaltojen keskeltä.

Mitä vikaa kyseisessä tarinassa on mielestäsi eettisesti? Voisitko sinä riemuiten viettää häitä tuolla laivankannella?

Se mikä on mielestäni todella huolestuttavaa, on se, että tämä tarina vastaa pitkälti sitä kuvaa jota monet kristityt odottavat. Sillä monet kristityt odottavat, että Jeesus tulee noutamaan heidät taivaallisiin häihin, ennen lopun ajan vaivan- ja vihan aikaa jolloin maailmaan jäävillä ihmisillä on tuska ja ahdistus jollaista ei ole ennen ollut eikä tule.

Kristittyjen ylöstempaus ennen vaivan aikaa, vastaa hyvin pitkälle yllä olevaa kuvausta myrskyävästä merestä ja loistoristeilijällä alkavista häistä. Sillä Jumala pelastaa maailmasta (myrskyävä meri) hukkuvia ihmisiä, evankeliuminsa kautta (pelastusrengas), joidenka jakaminen ihmisille on kristittyjen tehtävä. Jos kristityt otetaan pois maailmasta, niin ei ole enää evankeliumin julistajia, joka vastaa sitä ettei myrskyn keskellä olisi enää pelastusveneitä ja pelastusrenkaiden heittäjiä.

Minä en löydä Raamatusta opetusta, että kristityt ylöstemmattaisiin ennen vaivanaikaa ja ennen kaikkea sellainen tilanne ei vastaa sitä jumalankuvaa, jonka saan Raamattua lukiessa Jumalasta. Sillä Herrassa Jeesuksessa tulee täydellisesti esille Jumalan luonne. Herra Jeesus uhrasi itsensä pahojen ihmisten edestä – Hän kärsi heidän edestä ja puolesta rangaistuksen, jotta ihmiset pelastuisivat. Jeesus ei etsinyt omaansa, vaan lähimmäisten parasta. Samoin kristittyjen tulisi etsiä lähimmäisten parasta, eikä omaa hyvinvointia. Tämän vuoksi ajatus, että kristityt temmattaisiin taivaaseen juhlimaan, samalla kun maailmaan jäisi suuri määrä ihmisiä kärsimään antikristuksen eksytyksien keskelle, on minusta täysin vastaan kaikkea sitä, mitä Raamattu opettaa siitä mielenlaadusta, joka kristittyjen tulisi omistaa.

”Sillä elämä on minulle Kristus, ja kuolema on voitto. Mutta jos minun on eläminen täällä lihassa, niin siitä koituu hedelmää työlleni, ja silloin en tiedä, minkä valitsisin. Ahtaalla minä olen näiden kahden välissä: halu minulla on täältä eritä ja olla Kristuksen kanssa, sillä se olisi monin verroin parempi; mutta teidän tähtenne on lihassa viipymiseni tarpeellisempi. (Fil.1:21-24)

Paavali tietää, että Kristuksen tykönä taivaassa olisi paljon parempi olla kuin maailmassa. Mutta lähimmäisten tähden Paavali näkee, että hänen on tarpeellisempi viipyä maailmassa, jotta hän pystyy julistamaan pelastussanomaa lähimmäisille pelastukseksi. Paavali näkee juuri sen, että tietysti Kristuksen tykönä olisi parasta olla, mutta lähimmäisten tähden, - niiden jotka eivät vielä tunne Kristusta, on tarpeellista, että hän pysyy maailmassa. Näin siitäkin huolimatta, että maailmassa joutuu kokemaan tuskaa ja ahdistusta ja Kristuksen tykönä olisi ainoastaan iloa.

Paavali tuo esille hienosti sen mielenlaadun, joka oli myös Jeesuksella. Eli ei tule etsiä omaa parasta, vaan laittaa lähimmäisen paras etusijalle ja olla valmis kärsimään vaivaa siitä hyvästä, että lähimmäinen saisi avun - ”ja että katsotte kukin, ette vain omaanne, vaan toistenkin parasta. Olkoon teillä se mieli, joka myös Kristuksella Jeesuksella oli” (Fil.2:4-5). Uskon, että tähän mielenlaatuun Jumala haluaa kasvattaa lapsiaan Pyhän Henkensä kautta ja siksi oppi kristittyjen tempauksesta ennen vaivanaikaa on mielestäni vastoin kaikkea sitä, mitä Raamattu opettaa lähimmäisen rakkaudesta ja Jumalan mielenlaadusta.

Yksi syy mikä saa monet uskomaan ylöstempaukseen ennen vaivan- ja vihan aikaa on se, että he ajattelevat, ettei Jumalan viha voi kohdistua Hänen lapsiinsa ja siksi heidät täytyy temmata maailmasta ennen Jumalan vihaa. Siinä he ovat oikeassa, että Jumalan viha ei kohdistu Hänen lapsiinsa, mutta se ei ole Raamatun opetus, että lapset temmattaisiin maailmasta pois ennen Jumalan vihaa.

Lopun ajan vihan aika vastaa hyvin pitkälle sitä mitä tapahtui Egyptissä, kun Faarao ei päästänyt juutalaisia lähtemään. Silloin Jumalan vitsaukset kohdistuivat Egyptin kansaan, mutta juutalaisiin jotka olivat orjina Egyptissä, ei kohdistunut Jumalan vitsauksia. Jumala varjeli jo tuolloin omiaan vitsauksiltaan ja minusta on ihmeellistä ajatella ettei Jumala varjelisi, niin myös tulevassa vihan ajassa, jossa vitsaukset ovat myös saman tyylisiä, mitä Egyptissä tapahtui. Raamattu myös lupaa, että Jumala varjelee omiaan vihan ajassa.

Jumalan sanan tehtävä on opettaa meille Kristuksen mielenlaadusta ja muuttaa mielenlaatumme Kristuksen mielenlaadun kaltaisuuteen ja siksi huolemme ensisijaisen kohteen ei tulisi olla siinä milloin pääsemme täältä pois, vaan lähimmäisissä jotka eivät vielä tunne Pelastajaa Herraa Jeesusta!

Saulus-Lähetys / T.T

24.02.2017Kaikki ihmiset ovat maailmankatsomukseltaan uskovaisia
31.01.2017Avioliitto ja tasa-arvo
28.01.2017Lähimmäisenrakkauden tähden kristittyjen ei tule tukea sukupuolineutraalia avioliittolakia
04.01.2017Sekulaarien tiedemiesten itsepetos
20.12.2016Älä halveksu Herran kuninkuutta
06.11.2016Kristuksen mielenlaatu ja ylöstempaus
24.10.2016Maailman top-ten kemisti torppaa evoluutioteorian
18.10.2016Evoluutiotiedemiesten data tukee Raamatun Aadamia ja Eevaa
05.10.2016Herra sitoo särjetyt sydämet
30.09.2016Alkuräjähdysteoria VS Raamattu

Siirry arkistoon »